Beatles White Album | Best The Beatles Songs Collection – The Beatles Greatest Hits Full Album 2021 답을 믿으세요

당신은 주제를 찾고 있습니까 “beatles white album – Best The Beatles Songs Collection – The Beatles Greatest Hits Full Album 2021“? 다음 카테고리의 웹사이트 ppa.diaochoangduong.vn 에서 귀하의 모든 질문에 답변해 드립니다: https://ppa.diaochoangduong.vn/blog. 바로 아래에서 답을 찾을 수 있습니다. 작성자 Music Que 이(가) 작성한 기사에는 조회수 7,790,559회 및 좋아요 81,822개 개의 좋아요가 있습니다.

beatles white album 주제에 대한 동영상 보기

여기에서 이 주제에 대한 비디오를 시청하십시오. 주의 깊게 살펴보고 읽고 있는 내용에 대한 피드백을 제공하세요!

d여기에서 Best The Beatles Songs Collection – The Beatles Greatest Hits Full Album 2021 – beatles white album 주제에 대한 세부정보를 참조하세요

Best The Beatles Songs Collection – The Beatles Greatest Hits Full Album 2021

beatles white album 주제에 대한 자세한 내용은 여기를 참조하세요.

The Beatles (album) – Wikipedia tiếng Việt

The Beatles là album phòng thu thứ 9 của ban nhạc rock người Anh, The Beatles. Để phân biệt, người ta thường gọi album là Album trắng vì toàn bộ phần bìa …

+ 더 읽기

Source: vi.wikipedia.org

Date Published: 9/28/2022

View: 7954

The Beatles (The White Album) – Amazon.com Music

The Beatles The White Album ; 7, While My Guitar Gently Weeps ; 8, Happiness Is a Warm Gun ; 9, Martha My Dear ; 10, I’m So Tired ; 11, Blackbird.

+ 여기에 더 보기

Source: www.amazon.com

Date Published: 12/22/2021

View: 5977

The Beatles (The White Album) – ‎Apple Music

Listen to The Beatles (The White Album) by The Beatles on Apple Music. Stream songs including “Back In the U.S.S.R.”, “Dear Prudence” and more.

+ 더 읽기

Source: music.apple.com

Date Published: 1/8/2021

View: 720

The Beatles (The White Album) – ‎Apple Music

Nghe The Beatles (The White Album) của The Beatles trên Apple Music. Stream các bài hát gồm “Back In the U.S.S.R.”, “Dear Prudence” và nhiều nội dung khác.

+ 여기에 자세히 보기

Source: music.apple.com

Date Published: 10/22/2021

View: 5256

The Beatles – White Album (2 LP) – District M

“The White album” được phát hành vào ngày 22 tháng 11 năm 1968 nhân kỷ niệm 5 năm album thứ hai của họ, With The Beatles.

+ 여기에 자세히 보기

Source: districtm.vn

Date Published: 4/24/2022

View: 4945

The Beatles (Remastered) – Album by The Beatles – Spotify

Listen to The Beatles (Remastered) on Spotify. The Beatles · Album · 1968 · 30 songs.

+ 자세한 내용은 여기를 클릭하십시오

Source: open.spotify.com

Date Published: 7/22/2021

View: 3774

주제와 관련된 이미지 beatles white album

주제와 관련된 더 많은 사진을 참조하십시오 Best The Beatles Songs Collection – The Beatles Greatest Hits Full Album 2021. 댓글에서 더 많은 관련 이미지를 보거나 필요한 경우 더 많은 관련 기사를 볼 수 있습니다.

Best The Beatles Songs Collection - The Beatles Greatest Hits Full Album 2021
Best The Beatles Songs Collection – The Beatles Greatest Hits Full Album 2021

주제에 대한 기사 평가 beatles white album

  • Author: Music Que
  • Views: 조회수 7,790,559회
  • Likes: 좋아요 81,822개
  • Date Published: 2021. 1. 13.
  • Video Url link: https://www.youtube.com/watch?v=RS7trxkb0zE

The Beatles (album) – Wikipedia tiếng Việt

The Beatles là album phòng thu thứ 9 của ban nhạc rock người Anh, The Beatles. Để phân biệt, người ta thường gọi album là Album trắng vì toàn bộ phần bìa đĩa của album chỉ có một màu trắng. Album, cả với bản LP lẫn CD, thực tế là một album-kép, bao gồm 30 ca khúc. Album trắng được sản xuất và phát hành năm 1968 bởi George Martin.

Album trắng được thu âm trong một giai đoạn đặc biệt đối với ban nhạc. Trước album, The Beatles đã có vô cùng nhiều thành công tính tới trước năm 1968, đặc biệt với Rubber Soul, Revolver và Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Họ có chuyến đi tới gặp Maharishi Mahesh Yogi ở Ấn Độ vào tháng 3. Quay trở lại Anh, họ bắt đầu quá trình thu âm album từ tháng 5 cho tới tháng 10 năm 1968. Tuy nhiên, lần này, họ có nhiều vấn đề trong việc thu âm. Ringo Starr rời nhóm trong một khoảng thời gian ngắn, buộc Paul McCartney phải chơi trống trong khá nhiều ca khúc. Chưa kể việc George Harrison cũng không hài lòng với thái độ của Paul trong việc đánh giá các sáng tác của các thành viên, dẫn tới việc các bài hát trong album luôn nằm trong tình trạng, hoặc là thu âm solo, hoặc là thu âm bởi vài người trong nhóm. Vậy nên, không nhiều ca khúc của album được thu âm bởi cả bốn thành viên.

Tuy nhiên, Album trắng lại là một sản phẩm vô cùng xuất sắc của The Beatles. Tại Anh và tại Mỹ, album đều nhanh chóng chiếm được vị trí số 1. Album đã bán được khoảng 30 triệu đĩa và được tạp chí Rolling Stone xếp hạng thứ 10 trong danh sách “500 album vĩ đại nhất mọi thời đại”[1]. Đây cũng chính là album số 1 trong danh sách “10 album-kép vĩ đại nhất”, bình chọn bởi độc giả tạp chí trên vào tháng 1 năm 2014[2].

Hoàn cảnh ra đời [ sửa | sửa mã nguồn ]

Thiền sư Maharishi Mahesh Yogi

Đây là album đầu tiên của The Beatles sau cái chết của nhà quản lý Brian Epstein, và cũng là album đầu tay thực hiện bởi công ty riêng của nhóm, Apple Records.

Phần nhiều các ca khúc được sáng tác trong quá trình ban nhạc đi thiền với đại sư Maharishi Mahesh Yogi ở Rishikesh, Ấn Độ vào mùa xuân năm 1968. Đây là một chuyến đi thực sự dài mà ban đầu ban nhạc coi là một cách giải phóng tinh thần, “để quên đi mọi thứ”[3], John Lennon nói. Cả Lennon lẫn McCartney nhanh chóng tìm được cảm hứng mới, và thường xuyên “gặp nhau mỗi buổi chiều tại phòng mỗi người”[4] để bàn bạc công việc. “Hãy chú ý tới những gì tôi làm”, Lennon thốt lên, “Tôi đang viết những ca khúc hay nhất của mình”[5]. Có khoảng 40 ca khúc đã được viết, và 35 trong số đó được thu thử tại Kinfauns, Esher, nhà riêng của George Harrison vào tháng 5 năm 1968.

The Beatles rời Rishikesh trước dự tính, khi Ringo Starr và Paul McCartney trở về Anh trước. Lennon rời Rishikesh chủ yếu về tin đồn rằng Maharishi có quan hệ với em gái của Mia Farrow, người đã đưa nhóm tới chuyến đi này. Ngay sau khi đi, Lennon viết ca khúc có tên “Maharishi”, sau này đổi tên thành “Sexy Sadie”, trong đó có câu “Maharishi/You little twat”[6][7][8]. Trong buổi phỏng vấn năm 1980, Lennon thừa nhận: “Tôi gọi ông ta (Maharishi) là Sexy Sadie”[9].

Ban đầu, album có tên là A Doll’s House, tuy nhiên vì ban nhạc Family cho ra album Music in a Doll’s House cùng năm nên The Beatles buộc phải thay đổi.

Thu âm và sản xuất [ sửa | sửa mã nguồn ]

The Beatles thu âm album trong khoảng từ ngày 30 tháng 5 tới ngày 14 tháng 10 năm 1968, chủ yếu tại phòng thu của EMI và đôi khi tại Trident. Tuy nhiên trong quá trình thu âm, nhiều khúc mắc xảy ra giữa những thành viên của nhóm và giữa ban nhạc với đội ngũ cộng tác sản xuất.

Album trắng đánh dấu lần đầu tiên có sự xuất hiện của bạn gái mới của Lennon, Yoko Ono. Kể từ đó, Ono luôn xuất hiện, dù ít hay nhiều, trong mọi quá trình thu âm của The Beatles[10]. Tuy nhiên, việc ưu tiên này lại khiến cho các thành viên khác cảm thấy không hài lòng, do ảnh hưởng của họ lại khá hạn chế: những người đó bao gồm Francie Schwartz – bạn gái của McCartney lúc đó, cùng với những người vợ của 2 thành viên còn lại, Pattie Harrison và Maureen Starr[11].

Mark Lewisohn kể lại rằng The Beatles chỉ dành đúng 24 tiếng cuối cùng của khoảng thời gian cho phép thực hiện album để hoàn chỉnh việc chỉnh âm và phối âm. Quá trình này được thực hiện bởi Lennon, McCartney và nhà sản xuất George Martin[12].

Bất đồng trong phòng thu [ sửa | sửa mã nguồn ]

Phòng thu Abbey Road

Các bất đồng ngày một lớn giữa các thành viên, tới mức họ cũng không thể thống nhất được một cái tên cho album hoàn chỉnh[12]. Những chuyện bên lề làm trầm trọng thêm các mối bất đồng, hơn bất kể các giai đoạn nào trước đó của ban nhạc. Đôi lúc, McCartney thực hiện thu âm ở một phòng thu riêng biệt còn Lennon thì thu âm ở một nơi khác, và mỗi người lại có những kỹ thuật viên riêng[12]. Đỉnh điểm của giai đoạn này là khi George Martin, người phụ trách chuyên môn chính của The Beatles, cảm thấy không thể giải quyết được mọi chuyện và thực hiện chuyến đi nghỉ dài, để Chris Thomas là người phụ trách ban nhạc[13]. Trong buổi thu âm ca khúc “Helter Skelter”, Harrison còn bực tức ra khỏi phòng thu, tới mức không để ý rằng điếu thuốc còn đang bốc cháy trên đầu của anh[12].

Rất lâu sau khi hoàn thiện album, Martin mới trả lời phỏng vấn rằng quan hệ giữa ông và The Beatles đã thay đổi rất nhiều kể từ Album trắng[14]. Ngày 16 tháng 7, Geoff Emerick – kỹ thuật viên chính của ban nhạc kể từ Revolver – tuyên bố không hợp tác với họ nữa và rời khỏi dự án[12].

Câu chuyện chưa dừng lại ở đó. Ngày 22 tháng 8, Starr rời khỏi phòng thu khi cho rằng đóng góp của anh không được coi trọng bằng các thành viên còn lại, và anh cũng thực sự chán nản vì các buổi thu âm kéo dài một cách vô lý[14]. Lennon, McCartney và Harrison đều tha thiết mời Starr trở lại, và sau 2 tuần, Ringo đã quay lại phòng thu. Tại đây, anh được thấy dàn trống của mình được trang trí bởi với hoa đỏ, trắng và xanh như một lời chào mừng thành tâm từ Harrison[14]. Công cuộc hòa giải chỉ mang tính tạm thời, và đó là “hàng năm tháng đau khổ”, theo lời của chính Starr[14].

Sau khi Album trắng được phát hành, cả Harrison lẫn Lennon đều tuyên bố không chính thức sẽ rời khỏi ban nhạc. McCartney nói dự án của album đã thay đổi hoàn toàn tương lai của The Beatles. Anh nói: “Thế giới luôn có những vấn đề của nó, còn chúng tôi thì chưa từng. Đó là điều tuyệt vời nhất, cho tới khi chúng tôi đề cập tới chuyện tan rã, như khi thu âm Album trắng vài lúc khác, kể cả khi trong phòng thu có nhiều khúc mắc lớn hơn.”[14]

Nhạc công bất đắc dĩ [ sửa | sửa mã nguồn ]

Theo Mark Lewisohn, McCartney đã phải chơi trống trong “Dear Prudence” khi Starr đã rời nhóm trước đó[12]. Lewisohn cũng bổ sung rằng trong “Back in the U.S.S.R.”, các Beatle còn lại đã phải luân phiên chơi trống và bass, với kết quả là bài hát là một bản ghép từ những phần thu của Lennon với McCartney và/hoặc Harrison.

Những nghệ sĩ khách mời [ sửa | sửa mã nguồn ]

Tay guitar trẻ Eric Clapton được Harrison mời tới thu âm trong ca khúc “While My Guitar Gently Weeps”[15]. Ban đầu, Eric vô cùng sửng sốt trước lời đề nghị của George[16], song cuối cùng anh vẫn bị thuyết phục. Trong The Beatles Anthology, Harrison nói sự có mặt của Clapton làm giảm sự căng thẳng giữa các thành viên trong phòng thu. Để cảm ơn, Harrison đã sáng tác ca khúc “Badge” cho ban nhạc Cream của Clapton dưới nghệ danh L’Angelo Misterioso[17]. Eric Clapton và George Harrison sau này trở thành những người bạn thân, không chỉ trong âm nhạc mà cả trong cuộc sống.

Ngoài Eric Clapton, Nicky Hopkins cũng được mời chơi piano trong “Revolution 1”. Hopkins cũng là người chơi piano trong vài ca khúc khác. Ngoài ra có dàn kèn cor được sử dụng trong “Revolution 1” và Savoy Truffle. Cũng có Jack Fallon chơi violon trong “Don’t Pass Me By”[18]. Dàn nhạc dây, chỉ huy bởi George Martin, được sử dụng trong ca khúc “Good Night”.

Cải tiến kỹ thuật [ sửa | sửa mã nguồn ]

Album trắng là bước đệm cho ban nhạc chuyển từ máy thâu 4-băng sang dạng 8-băng. Khi quá trình thu âm bắt đầu, Abbey Road Studios đã có chiếc máy 8-băng song chưa sử dụng, và chiếc máy phải nằm trong phòng lưu trữ nhiều tháng sau[12]. Sau vài buổi thu âm và thử nghiệm kéo dài hàng tháng, EMI cũng quyết định đem nó vào phòng thu. The Beatles đã ghi âm “Hey Jude” và “Dear Prudence” tại Trident Studios ở trung tâm London với chiếc máy thâu 8-băng này. Khi biết điều đó, 2 kỹ thuật viên Ken Scott và Dave Harries đã mang chiếc máy tới phòng thu số 2 tại Abbey Road Studios mà chưa có được bất kỳ sự cho phép nào[12].

Hầu hết các bài hát của The Beatles đều do Lennon-McCartney viết. Với Album trắng, mỗi thành viên đều cố gắng khai thác mọi tiềm năng sáng tác của riêng mình, thể hiện chúng một cách rõ nhất như để sẵn sàng cho sự nghiệp solo sau này. Một số ca khúc sáng tác trong thời kỳ này của các Beatle được phát hành trong các album solo về sau, trong đó có thể kể tới, “Look At Me” và “Child of Nature” (sau đổi tên thành “Jealous Guy”) của John Lennon, “Junk” và “Teddy Boy” của Paul McCartney, “Not Guilty” và “Circles” của George Harrison[19][20].

Nhiều ca khúc trong album phỏng theo những phong cách đã lỗi thời, như dance-hall của những năm 30 (“Honey Pie”), hòa nhạc cổ điển (“Piggies”), avant-garde của Yoko Ono và Johnny Cage (“Revolution 9”), nhạc đồng quê (“Don’t Pass Me By”), nhạc nhẹ phương Đông (“Rocky Raccoon”), và phong cách nhạc hòa tấu của Henry Mancini (“Good Night”). Trong hoàn cảnh nhạc pop cho tới lúc đó vẫn bị trộn lẫn và pha tạp từ nhiều yếu tố, những thay đổi của album nhận được những đánh giá và phê bình rất khác nhau[21]. “Revolution 9”, một ca khúc dài tới 8:30, là một trong những ví dụ điển hình nhất.

Cây đàn guitar acoustic là nhạc cụ duy nhất theo ban nhạc tới Ấn Độ, nên hầu hết các ca khúc đều được viết cho cây đàn này. Một vài ca khúc trong số này, có thể kể tới “Rocky Raccoon”, “Blackbird”, “Julia”, “Cry Baby Cry”, “I Will” và “Mother Nature’s Son”, vẫn được giữ nguyên với ý tưởng ban đầu và được thu âm trong phòng thu của các Beatle, hoặc là solo hoặc là chỉ với một phần ban nhạc.

Các sáng tác ngoài album [ sửa | sửa mã nguồn ]

Rất nhiều ca khúc được thâu trong thời kỳ này nhưng nằm trong các album solo, có thể kể tới “Not Guilty” và “Soul Milk Sea” của Harrison, “What’s the New Mary Jane”, “Child of Nature” (sau đổi tên thành “Jealous Guy”), “Jubilee” (sau đổi tên thành “Junk”) và “Etcetera” của McCartney[22].

Những ca khúc khác bao gồm “Mean Mr. Mustard” và “Polythene Pam” (album Abbey Road năm 1969 của The Beatles) sáng tác đều của Lennon; “The Long and Winding Road” (album Let It Be của 1970 của The Beatles) của McCartney; “Something” (album Abbey Road năm 1969 của The Beatles) của Harrison.

Ca khúc “Revolution 1 (Take 20)”, vốn chưa từng được biết tới, được nằm trong ấn bản 2009 thực tế là đoạn nối giữa “Revolution” và avant-garde của “Revolution 9″[23].

Các bản thâu của “Not Guilty”, “What’s The New Mary Jane”, “Teddy Boy” và demo của “Junk” từ Album trắng, đều xuất hiện trong album Anthology 3 phát hành năm 1996.

“Hey Jude” là một đĩa đơn rất đặc biệt vì nó không nằm trong bất kể LP nào. Thực tế, nó được thực hiện trong khoảng 3 tháng trước khi phát hành Album trắng. “Revolution” nằm ở mặt B của “Hey Jude” là bản alternative của “Revolution 1” của Album trắng. Lennon muốn “Revolution” được phát hành theo dạng đĩa đơn, song 3 thành viên còn lại không đồng ý do ca khúc quá chậm[14]. Một bản thu với tốc độ nhanh hơn có phần solo của Nicky Hopkins vì thế được thực hiện để cho vào “Hey Jude”. Đĩa đơn này là đĩa đơn đầu tiên mà The Beatles phát hành kể từ ngày thành lập công ty của riêng họ, Apple Records[22]. Đây là đĩa đơn thành công nhất của ban nhạc với khoảng 5 triệu bản được bán trong năm 1968 và tới tận 7,5 triệu bản tính tới tháng 10 năm 1972[22].

Album trắng là sản phẩm đầu tiên của Apple Records và là một album kép. Nhà sản xuất George Martin nói ông phản đối ý tưởng thực hiện một album kép, thay vào đó là việc làm một khối công việc lớn hơn với lượng lớn các ca khúc và đĩa đơn, tuy nhiên ban nhạc đã không đồng ý. Trong bài phỏng vấn ở The Beatles Anthology, Starr nói anh nghĩ ban nhạc hoàn toàn có thể phát hành 2 album riêng biệt (The White Album và The Whiter Album). Harrison thấy rằng vài ca khúc chỉ xứng đáng là một bài hát thường, song lại “có quá nhiều cái tôi trong ban nhạc”. Anh vì thế ủng hộ ý tưởng cho album kép để dễ dàng giải quyết những khúc mắc tồn đọng trong nhóm. McCartney trái lại nói rằng điều đó cũng không phải tồi, và sự đa dạng của các ca khúc chính là điểm đặc trưng của album[24].

Album trắng là album cuối cùng của The Beatles thực hiện chỉ duy nhất kiểu thu mono mix chỉ có ở Anh và một vài nước khác. Chỉ có “Revolution 1” và “Revolution 9” là 2 ngoại lệ trên tổng số 30 ca khúc. Các bản mono nghe hoàn toàn khác bản stereo, chẳng hạn ca khúc “Helter Skelter”, khi đoạn fade-in và fade-out đều bị loại bỏ. Bản mono của “Yer Blues” có đoạn fade-out dài hơn bản stereo.

Trong các album sau đó của ban nhạc (trừ Yellow Submarine bản tại Anh) đôi khi có bản phát hành mono tại một số quốc gia (chẳng hạn ở Brasil), nhưng chúng – Yellow Submarine, Abbey Road và Let It Be – thường có các đoạn mono xen vào các bản stereo dài.

Ở Mỹ, mono vốn là định dạng chính; bản phát hành Album trắng tại Mỹ là ấn bản đầu tiên của The Beatles theo định dạng stereo.

Bản mono của Album trắng được phát hành trên toàn thế giới vào ngày 9 tháng 9 năm 2009, trong ấn bản The Beatles in Mono.

Phần bìa của album nhìn cận cảnh

Phần bìa đĩa được thiết kế bởi Richard Hamilton. Thiết kế của Hamilton tương phản hoàn toàn với thứ màu sắc sặc sỡ của Peter Blake dùng cho Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band khi chỉ sử dụng một màu trắng thuần khiết. Tên ban nhạc được giập nổi ở phần giữa chếch ở góc phải dưới, kèm với đó là số serie, “để tạo một sự thật mỉa mai về một tác phẩm có tận 5 triệu bản” – Harrison nói. Theo Hamilton, bìa đĩa mang hơi hướng của nghệ thuật đương đại. Bản vinyl sau đó phát hành ở Mỹ có phần tên được in màu ghi. Các ấn bản đầu tiên dưới dạng CD cũng đều được đánh số, sau đó các bản phát hành sau in phần dập nổi màu đen hoặc ghi. Ấn bản CD nhân dịp kỷ niệm 30 năm phát hành album sử dụng màu gốc của năm 1968, với phần tên và serie dập nổi, kèm với đó là hình của vài poster và ảnh chỉnh sửa lại.

Bản phát hành tại New Zealand được mở ở phía trên chứ không phải ở bên phải như bình thường, và số serie bắt đầu từ số 10,000.

Bên trong album còn có các poster, lời các ca khúc vài bức ảnh chụp bởi John Kelly vào mùa thu năm 1968. Đây là album duy nhất của The Beatles mà các thành viên không xuất hiện ở phần bìa[25].

Băng từ của album, cát-xét không có ảnh bìa tương tự mà là 4 bức ảnh của Kelly với sự tương phản mạnh của 2 màu đen trắng (không có màu ghi)[26].

Mùa thu năm 1978, nhân kỷ niệm 10 năm phát hành album, EMI phát hành lại Album trắng với màu trắng gốc nhưng chỉ với 150.000 ấn bản. Năm 1981, MFSL thực hiện một ấn bản chỉnh âm đặc biệt chi tiết theo tốc độ bằng nửa bản gốc. Bản chỉnh âm tạo nên một vinyl ở chất lượng rất cao.

Bìa đĩa ban đầu được chọn là bức tranh ban nhạc được vẽ bởi John Byrne. Nó sau này được sử dụng làm bìa album The Beatles’ Ballads phát hành năm 1980.

Danh sách ca khúc [ sửa | sửa mã nguồn ]

Tất cả các ca khúc được viết bởi Lennon-McCartney, những sáng tác khác được ghi chú bên cạnh.

Đón nhận của công chúng [ sửa | sửa mã nguồn ]

Album dễ dàng vươn lên đầu của các bảng xếp hạng vào cuối năm 1968. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, album phát hành vào năm 1967 của ban nhạc cũng từng có niềm vui tương tự với nhiều thành công về thương mại, chuyên môn cũng như những ảnh hưởng lâu dài tới văn hóa nhạc Pop. Tờ Time đã từng viết về Sgt. Pepper như “bước ngoặt cho sự phát triển của âm nhạc”[28] thì Timothy Leary cũng viết về Album trắng, như “một món quà đặc biệt từ Chúa, khi họ có những khả năng đặc biệt khai sáng nhân loại”[29]. Sau khi album đem lại những thành công vang dội, The Beatles phải đối mặt với hàng loạt những câu hỏi, trong đó có việc họ sẽ làm thế nào để vượt qua chính sự thành công này. Album tiếp theo của họ, Magical Mystery Tour là câu trả lời thỏa đáng nhất khi ban nhạc thể hiện một thứ âm nhạc hòa lẫn giữa tuổi trẻ và sự trưởng thành, thứ mà The Beatles luôn cố gắng thể hiện trong thời kỳ này.

Hầu hết các đánh giá về album đều rất tích cực. Tony Palmer của tờ The Observer viết khá ngắn gọn: “Nếu còn phải nghi ngờ rằng liệu có phải Lennon và McCartney là những người viết nhạc xuất sắc nhất kể từ thời của Schubert, thì [Album trắng] đã cho thấy những di sản cuối cùng của âm nhạc rẻ tiền cùng những định kiến tư sản đều đã bị cuốn trôi theo một thứ âm nhạc tươi vui.”[35] Richard Goldstein viết trên tờ The New York Times số ngày 8 tháng 12 năm 1968 nói về album như một “thành công tuyệt đỉnh”[36]. Trong khi đó Nik Cohn cho rằng album “không thể nhảm hơn” và miêu tả rằng “hơn một nửa số ca khúc” chứa đựng “sự tầm thường dễ thấy”[37]. Alan Smith trong bài viết “The Brilliant, the Bad, and the Ugly” trên tờ NME nói “Revolution 9” là “một sự khoe khoang ngu ngốc”, kèm với đó là câu “Cầu Chúa bên các ông, Beatles!” cho hầu hết các ca khúc còn lại của album[38]. The New Rolling Stone Album Guide ủng hộ album song vẫn phê bình rằng nó chứa đựng “khá nhiều những bê bối”, và “Revolution 9” là một sản phẩm của “trí tuệ bị bôi bẩn”, cùng với đó nhấn mạnh rằng với bản CD phát hành, những người sở hữu máy kỹ thuật số có những lợi thế hơn hẳn trong việc bỏ qua những ca khúc nhảm so với những đối tượng ban đầu của ban nhạc[39].

Một số nhà phê bình cho rằng tính nhỏ lẻ của các ca khúc lại tạo nên tiếng vang cho album. Stephen Thomas Erlewine viết cho Allmusic: “Mỗi ca khúc trong album-kép của The Beatles thực sự lung linh, như thể ban nhạc có thể chạm vào mọi thứ mà họ muốn. Điều đó tạo nên một kỷ lục chưa từng có của lịch sử âm nhạc, tùy theo quan điểm của bạn, nhưng thứ làm cho Album trắng trở nên cuốn hút lại chính là mớ hỗn độn của nó.”[21]

Tạp chí Slant đánh giá: “(Album) đã cho thấy rằng dường như văn hóa Pop có ảnh hưởng sâu đậm tới cả một luồng thế hệ/chính trị mà nó quan tâm tới. Có thể vì nó thể hiện rõ The Beatles theo góc nhìn rằng âm nhạc của họ không thể che giấu được những bất đồng giữa John, Paul, George và Ringo, hoặc cũng có thể rằng nó được phát hành ở phía cuối của những ngày trăng mật của thế hệ, mà xin mượn câu thơ của Yeats, tính đồng nhất chắc chắn không thể được bảo toàn… Dù bởi bất kể lý do gì, Album trắng vẫn là một trong số vài album của Fab Four chống lại các quan điểm tôn giáo, thứ đang khiến xã hội bị phân hóa mạnh mẽ. Điều đó giúp album trở nên tươi mát và đầy bất ngờ.”[40]

Từ năm 1997, Album trắng luôn nằm trong số những album xuất sắc nhất mọi thời đại[41][42][43][44]. Năm 2008, tờ L’Osservatore Romano của Vatican viết: “40 năm trước, album này tạo nên một cung cách nghe nhạc kỳ lạ: 30 ca khúc có thể được nghe lần lượt cùng lúc, và một vài trong số đó là những viên ngọc mà ngày nay không ai tìm được thứ tương tự.” Tờ báo cũng cho rằng album là một “sự sáng tạo tuyệt đỉnh” của The Beatles, cùng với đó là so sánh album vô cùng gần gũi với âm nhạc đương đại và cho rằng “trải nghiệm mà The Beatles đem lại là thực sự hiếm có”.[45]

Ảnh hưởng văn hóa [ sửa | sửa mã nguồn ]

Ian MacDonald, trong cuốn sách Revolution in the Head, nói rằng album chứa đựng những thông điệp ngầm mà ban nhạc muốn gửi tới người hâm mộ, một cách rất chủ ý thậm chí là nguy hiểm, kèm với đó là đoạn trích trong ca khúc “Glass Onion” (“the walrus was Paul”) và “Piggies” (“what they need’s a damn good whacking”). Những tuyên bố của họ xuất hiện cùng với những câu hỏi chính của người hâm mộ lúc đó, khi mà giới trẻ vẫn sử dụng chất kích thích thường xuyên và chờ đợi những lời khuyên của The Beatles về tinh thần, chính trị, v.v. Steve Turner trong cuốn sách A Hard Day’s Write, cho rằng với album này, “The Beatles đã thử hướng họ về những cách hiểu sai bằng cách trộn lẫn ngôn ngữ của thơ ca và thứ ngôn ngữ vô nghĩa.”[46] Cùng thời, các ca khúc của Bob Dylan vốn ẩn chứa nhiều nghĩa sâu lắng, song những ca từ của Album trắng thực sự vô cùng khác biệt[47].

Dù rằng Lennon thể hiện mối quan tâm sâu sắc về chính trị qua “Revolution 1”, song những thông điệp mà ca khúc đề cập tới đôi khi không hẳn là chủ ý của tác giả. Trong bài hát, Lennon nói rằng sự tàn phá (“talk about destruction”) khiến anh bị bỏ rơi (“count me out”). MacDonald nói rằng, Lennon đã hát là “out” trong khi phần lời gốc là “in” (“count me in” lại có nghĩa là được tin tưởng). Khi album được phát hành, “Revolution” được coi là bản tuyên ngôn của Lennon rằng chiến tranh vì một lý do chính trị nào đó có thể được chấp nhận. Trong lúc mà có hàng loạt biểu tình và bạo động ở Paris cũng như Berkeley, lời ca khúc lại thể hiện một quan điểm khá trái ngược của Lennon, điều đã gây ra khá nhiều tranh luận vào thời điểm đó[47].

Charles Manson bị ám ảnh bởi album và lập ra “kế hoạch Helter Skelter” rùng rợn. Kẻ sát nhân cho rằng album là một lời gợi ý tới những cuộc chiến kéo dài và những ảnh hưởng xấu tới sức khỏe người dân[48].

Tháng 10 năm 1969, đài phát thanh của Detroit nói họ khám phá ra một sự thật, rằng Paul McCartney đã chết trong quá trình thực hiện Album trắng và ban nhạc đã tìm được một người có ngoại hình giống hệt. Tin đồn này được lan truyền nhanh chóng và đã khiến The Beatles phải vất vả chứng minh điều ngược lại.

Đây là album đầu tiên sau tận gần 18 tháng của The Beatles (tính từ sau Sgt. Pepper) cho thấy sự công phu mà ban nhạc dành cho nó. Ngày 1 tháng 12 năm 1968, Album trắng vươn lên đứng đầu tại Anh[49]. Đây là album thứ ba của The Beatles có được vinh dự này (sau Help! và Revolver). Album đứng đầu trong 7 tuần, trước khi bị rơi xuống vị trí thứ hai bởi album Best of the Seekers vào ngày 25 tháng 1 năm 1969, rồi có thêm một tuần đứng đầu nữa ngay sau đó[49]. Album cũng chỉ có thêm 4 tuần trong Top 10, ngắn ngủi hơn nhiều so với Sgt. Pepper. Album còn ở trong bảng xếp hạng cho tới khi phát hành album tiếp theo của nhóm, Yellow Submarine (album cũng leo lên vị trí số 3 vào ngày 8 tháng 2 năm 1969, thời điểm mà Album trắng cũng đang giữ vị trí số 2). Tổng cộng, Album trắng có 24 tuần trong bảng xếp hạng UK Albums Chart, một con số vô cùng nhỏ bé so với hơn 200 tuần của Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band.

Ở Mỹ, album cũng dễ dàng có được những thành công thương mại, khi bắt đầu ở vị trí số 11, rồi số 2 và có được vị trí số 1 chỉ sau 3 tuần. Album có tổng cộng 9 tuần ở vị trí đầu tiên. Tổng cộng, Album trắng có tận 155 tuần trong Billboard 200. Theo RIAA, đây là album bán chạy nhất của The Beatles tại Mỹ, với 19 lần được xếp hạng Bạch kim, cùng với đó là 10 lần được trao album-bán-chạy-nhất.

Thành phần tham gia sản xuất [ sửa | sửa mã nguồn ]

The Beatles

George Harrison – hát chính, hát bè và hát nền; lead guitar, guitar nền (guitar điện và acoustic), bass (4 và 6 dây), Hammond organ, trống và các nhạc cụ giữ nhịp khác (sắc xô, chuông, tay vỗ, giọng) và hiệu ứng âm thanh [12] .

. John Lennon – hát chính, hát bè và hát nền; lead guitar, guitar nền (guitar điện và acoustic), bass (4 và 6 dây); piano điện và piano mộc, harmonium, mellotron; trống và các nhạc cụ giữ nhịp khác (sắc xô, chuông, tay vỗ, giọng); harmonica, saxophone, huýt sáo; băng và hiệu ứng âm thanh [12] .

. Paul McCartney – hát chính, hát bè và hát nền; lead guitar, guitar nền (guitar điện và acoustic), bass (4 và 6 dây); piano điện và piano mộc, Hammond organ; trống định âm, tay vỗ, sắc xô, trống trong “Back to U.S.S.R.” và “Dear Prudence”; kèn hơi; băng và hiệu ứng âm thanh [12] .

. Ringo Starr – trống và các nhạc cụ giữ nhịp khác (sắc xô, tay vỗ, giọng, chiêng, trống bongo, maracas); piano điện và chuông chùm trong “Don’t Pass Me By”; hát nền trong “The Continuing Story of Bungalow Bill”, hát chính trong “Don’t Pass Me By” và “Good Night”[12].

Các nghệ sĩ khách mời

Các nghệ sĩ khác

Sản xuất

The Beatles (album)

1968 studio album by the Beatles

The Beatles, also known colloquially as the White Album, is the ninth studio album and only double album by the English rock band the Beatles, released on 22 November 1968. Featuring a plain white sleeve, the cover contains no graphics or text other than the band’s name embossed.[a] This was intended as a direct contrast to the vivid cover artwork of the band’s previous LP Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. The Beatles is recognised for its fragmentary style and diverse range of genres, including folk, British blues, ska, music hall, pre-heavy metal and the avant-garde. It has since been viewed by some critics as a postmodern work, as well as among the greatest albums of all time.[1]

The album features 30 songs, 19 of which were written during March and April 1968 at a Transcendental Meditation course in Rishikesh, India. There, the only western instrument available to the band was the acoustic guitar; several of these songs remained acoustic on The Beatles and were recorded solo, or only by part of the group. The production aesthetic ensured that the album’s sound was scaled down and less reliant on studio innovation than most of their releases since Revolver (1966). The Beatles also broke with the band’s tradition at the time of incorporating several musical styles in one song by keeping each piece of music consistently faithful to a select genre.

At the end of May 1968, the Beatles returned to EMI Studios in London to commence recording sessions that lasted until mid-October. During these sessions, arguments broke out among the foursome over creative differences and John Lennon’s new partner, Yoko Ono, whose constant presence subverted the Beatles’ policy of excluding wives and girlfriends from the studio. After a series of problems, including producer George Martin taking an unannounced holiday and engineer Geoff Emerick suddenly quitting during a session, Ringo Starr left the band for two weeks in August. The same tensions continued throughout the following year and led to the band’s break-up.

The Beatles received favourable reviews from most music critics; detractors found its satirical songs unimportant and apolitical amid the turbulent political and social climate of 1968. It topped record charts in Britain and the United States. No singles were issued in either territory, but “Hey Jude” and “Revolution” originated from the same recording sessions and were issued on a single in August 1968. The album has been certified 24× platinum by the RIAA. A remixed and expanded edition of the album was released in 2018 to celebrate its 50th anniversary.

Background [ edit ]

By 1968, the Beatles had achieved commercial and critical success. The group’s mid-1967 release, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, was number one in the UK for 27 weeks, until the start of February 1968,[2] having sold 250,000 copies in the first week after release. Time magazine declared that Sgt. Pepper constituted a “historic departure in the progress of music – any music”,[4] while the American writer Timothy Leary wrote that the band were “the wisest, holiest, most effective avatars (Divine Incarnate, God Agents) that the human race has ever produced”. The band received a negative critical response to their television film Magical Mystery Tour, which aired in Britain in December 1967, but fan reaction was nevertheless positive.

The Beatles were demoed at The songs that appear onwere demoed at George Harrison ‘s home, Kinfauns , in May 1968.

Most of the songs for The Beatles were written during a Transcendental Meditation course with Maharishi Mahesh Yogi in Rishikesh, India, between February and April 1968. The retreat involved long periods of meditation, conceived by the band as a spiritual respite from all worldly endeavours – a chance, in John Lennon’s words, to “get away from everything”. Lennon and Paul McCartney quickly re-engaged themselves in songwriting, often meeting “clandestinely in the afternoons in each other’s rooms” to review their new work. “Regardless of what I was supposed to be doing,” Lennon later recalled, “I did write some of my best songs there.” Author Ian MacDonald said Sgt Pepper was “shaped by LSD”, but the Beatles took no drugs with them to India aside from marijuana, and their clear minds helped the group with their songwriting. The stay in Rishikesh proved especially fruitful for George Harrison as a songwriter, coinciding with his re-engagement with the guitar after two years studying the sitar. The musicologist Walter Everett likens Harrison’s development as a composer in 1968 to that of Lennon and McCartney five years before, although he notes that Harrison became “privately prolific”, given his usual subordinate status within the group.

The Beatles left Rishikesh before the end of the course. Ringo Starr was the first to leave, less than two weeks later, as he said he could not tolerate the food; McCartney departed in mid-March, while Harrison and Lennon were more interested in Indian religion and remained until April. Lennon left Rishikesh because he felt personally betrayed after hearing rumours that the Maharishi had behaved inappropriately towards women who accompanied the Beatles to India.[17][18] McCartney and Harrison later discovered the accusations to be untrue and Lennon’s wife Cynthia reported there was “not a shred of evidence or justification”.[b]

Collectively, the group wrote around 40 new compositions in Rishikesh, 26 of which would be recorded in rough form at Kinfauns, Harrison’s home in Esher, in May 1968. Lennon wrote the bulk of the new material, contributing 14 songs. Lennon and McCartney brought home-recorded demos to the session, and worked on them together. Some home demos and group sessions at Kinfauns were later released on the 1996 compilation Anthology 3. The whole set of Esher demos was released in the remixed 50th anniversary deluxe edition in 2018.[22]

Style and production [ edit ]

Sessions [ edit ]

The Beatles was recorded between 30 May and 14 October 1968, largely at Abbey Road Studios in London, with some sessions at Trident Studios. Their time in Rishikesh was soon forgotten in the tense atmosphere of the studio, with sessions occurring at irregular hours. The group’s self-belief led to the formation of a new multimedia business corporation, Apple Corps, an enterprise that drained the group financially with a series of unsuccessful projects.

The group block-booked time at Abbey Road through July. The open-ended studio time led to a new way of working out songs. Instead of tightly rehearsing a backing track, as in previous sessions, the group recorded all the rehearsals and jamming, then added overdubs to the best take. The production aesthetic ensured that the album’s sound was scaled down and less reliant on studio innovation than Revolver and Sgt. Pepper. Harrison’s song “Not Guilty” was left off the album, though 102 takes were recorded.

Only 16 of the album’s 30 tracks feature all four band members performing.[c] Several backing tracks do not feature the full group, and overdubs tended to be performed by the composer of the song. McCartney and Lennon sometimes recorded simultaneously in different studios with different engineers. George Martin’s influence had gradually waned, and he left abruptly to go on a holiday during the recording sessions, leaving his young protégé Chris Thomas in charge of production.[46]

During the sessions, the band upgraded from 4-track recording to 8-track. As work began, Abbey Road Studios possessed, but had yet to install, an 8-track machine that had supposedly been sitting unused for several months. This was in accordance with EMI’s policy of testing and customising new gear extensively before putting it into use. The Beatles recorded “Hey Jude” and “Dear Prudence” at Trident because it had an 8-track console. When they learned that EMI also had one, they insisted on using it, and engineers Ken Scott and Dave Harries installed the machine (without studio management authorisation) in Abbey Road’s Studio 2.

The band held their first and only 24-hour session at Abbey Road during the final mixing and sequencing for the album. This session was attended by Lennon, McCartney and Martin; Harrison had left on a trip to the US the day before. Unlike most LPs, there was no customary three-second gap between tracks, and the master was edited so that songs segued together, via a straight edit, a crossfade, or an incidental piece of music.

Genres and length [ edit ]

The Beatles contains a wide range of musical styles, which authors Barry Miles and Gillian Gaar view as the most diverse of any of the group’s albums.[52] These styles include rock and roll, blues, folk, country, reggae, avant-garde, hard rock,[54] music hall and psychedelic music.[56] The only western instrument available to the group during their Indian visit was the acoustic guitar, and thus many of the songs were written and first performed on that instrument.[57] Some of these songs remained acoustic on The Beatles and were recorded solo or by only part of the group (including “Wild Honey Pie”, “Blackbird”, “Julia”, “I Will” and “Mother Nature’s Son”).

Author Nicholas Schaffner views the acoustic slant as reflective of a widespread departure from the LSD-inspired psychedelia of 1967, an approach initiated by Bob Dylan and the Beach Boys and adopted in 1968 by artists such as the Rolling Stones and the Byrds. Edwin Faust of Stylus Magazine described The Beatles as “foremost an album about musical purity (as the album cover and title suggest). Whereas on prior Beatles albums, the band was getting into the habit of mixing several musical genres into a single song, on The White Album every song is faithful to its selected genre. The rock n’ roll tracks are purely rock n’ roll; the folk songs are purely folk; the surreal pop numbers are purely surreal pop; and the experimental piece is purely experimental.”[64]

Martin said he was against the idea of a double album at the time and suggested that the group reduce the number of songs to form a single album featuring their stronger work; the band refused. Reflecting on the album years later, Harrison said that some tracks could have been released as B-sides or withheld, but “there was a lot of ego in that band.” He also supported the idea of the double album, to clear out the group’s backlog of songs. Starr felt that the album should have been two separate records, which he jokingly called “The White Album” and “The Whiter Album”. McCartney said that the record was fine as it was: “It was great. It sold. It’s the bloody Beatles’ White Album. Shut up!”

Personal issues [ edit ]

During the recording sessions for The Beatles, each member of the band began to increasingly assert themselves as individual artists who frequently found themselves at odds. McCartney described the sessions as a turning point for the group because “there was a lot of friction during that album. We were just about to break up, and that was tense in itself”; Lennon said, “the break-up of the Beatles can be heard on that album”. Recording engineer Geoff Emerick had worked with the group since Revolver, but became disillusioned with the sessions. He overheard Martin criticising McCartney’s vocal performance while recording “Ob-La-Di, Ob-La-Da”, to which McCartney replied, “Well you come down and sing it”. On 16 July, Emerick announced that because of the frequent bickering and tension, he was no longer willing to work with the Beatles and left the studio in the midst of a session.

The Beatles sessions marked the first appearance in the studio of Lennon’s new domestic and artistic partner, Yoko Ono, who accompanied him to Abbey Road to work on “Revolution 1” and who was thereafter a more or less constant presence at Beatles recording sessions. Ono’s presence was highly unorthodox as, up to that point, the Beatles had generally worked in isolation, rarely allowing visitors, wives and girlfriends to attend recording sessions. Lennon’s devotion to Ono over the other Beatles made working conditions difficult by impeding communication between Lennon and McCartney, as well as the intuitive aspect that had previously been essential to the band’s music. McCartney’s girlfriend at the time, Francie Schwartz, was also present at some sessions, as were the other two Beatles’ wives, Pattie Harrison and Maureen Starkey.

Peter Doggett writes that “the most essential line of communication” had been broken between Lennon and McCartney by Ono’s presence on the first day of recording. Beatles biographer Philip Norman comments that the two shared a disregard for the other’s new compositions; Lennon found McCartney’s songs “cloyingly sweet and bland”, while McCartney viewed Lennon’s as “harsh, unmelodious and deliberately provocative”. Harrison and Starr chose to distance themselves partway through the project, flying to California on 7 June so that Harrison could film his scenes for the Ravi Shankar documentary Raga. Lennon’s, McCartney’s and Harrison’s individual projects outside the band in 1968 were further evidence of the group’s fragmentation. In Lennon’s case, the album cover of his experimental collaboration with Ono Two Virgins featured the couple completely naked, a gesture his bandmates found bewildering and unnecessary.

On 20 August, Lennon and Starr were working on overdubs for “Yer Blues” in Studio 3, and visited McCartney in Studio 2 where he was working on “Mother Nature’s Son”. The positive spirit of the session disappeared immediately, and engineer Ken Scott later claimed that “you could cut the atmosphere with a knife”. Starr abruptly left the studio on 22 August during the session for “Back in the U.S.S.R.”, feeling that his role in the group was peripheral compared to the other members, and upset at McCartney’s constant criticism of his drumming on the track. Abbey Road staff later commented that Starr was usually the first to arrive at the studio, waiting in the reception area for the others to arrive. In his absence, McCartney played the drums on “Dear Prudence”. For “Back in the U.S.S.R.”, the three remaining Beatles each made contributions on bass and drums, and the drum part is a composite of Lennon, McCartney, and Harrison’s playing. Lennon, McCartney, and Harrison pleaded with Starr to reconsider. He returned on 5 September to find his drum kit decorated with flowers, a welcome-back gesture from Harrison.

Mono version [ edit ]

The Beatles was the last Beatles album to be mixed separately for stereo and mono.[87] All but two tracks exist in official mono mixes; the exceptions are “Revolution 1” and “Revolution 9”, both direct reductions of the stereo master.[88] The Beatles had not been particularly interested in stereo until this album, but after receiving mail from fans stating they bought both stereo and mono mixes of earlier albums, they decided to make the two different.[89] Several mixes have different track lengths; the mono mix/edit of “Helter Skelter” eliminates the fade-in at the end of the song (and Starr’s ending scream), and the fade-out of “Yer Blues” is 11 seconds longer on the mono mix. Several songs have missing or different overdubs or effects which differ from the stereo mixes.[91]

In the United States, mono records were already being phased out; the US release of The Beatles was the first Beatles LP to be issued in stereo only. In the UK, the Beatles following album, Yellow Submarine, was the last to be issued in mono. The mono version of The Beatles was made available worldwide on 9 September 2009, as part of The Beatles in Mono CD boxed set.[94] The original mono LP was rereleased worldwide in September 2014.[95]

Songs [ edit ]

Side one [ edit ]

McCartney wrote “Back in the U.S.S.R.” as a parody of Chuck Berry’s song “Back in the U.S.A.” and the Beach Boys.[97] A field recording of a jet aeroplane taking off and landing was used at the start of the track, and intermittently throughout it. The backing vocals were sung by Lennon and Harrison in the style of the Beach Boys, further to Mike Love’s suggestion in Rishikesh that McCartney include mention of the “girls” in the USSR. The track became widely bootlegged in the Soviet Union, where the Beatles’ music was banned, and became an underground hit.[d]

“Dear Prudence” was one of the songs recorded at Trident. The style is typical of the acoustic songs written in Rishikesh, using guitar arpeggios. Lennon wrote the track about Mia Farrow’s sister Prudence Farrow, who rarely left her room during the stay in commitment to the meditation.

“Glass Onion” was the first backing track recorded as a full band after Starr’s brief departure. MacDonald claimed Lennon deliberately wrote the lyrics to mock fans who claimed to find “hidden messages” in songs, and referenced other songs in the Beatles catalogue – “The Walrus was Paul” refers back to “I Am the Walrus” (which itself refers to “Lucy in the Sky with Diamonds”). McCartney, in turn, overdubbed a recorder part after the line “I told you about the Fool on the Hill”, as a deliberate parody of the earlier song. A string section was added to the track in October.

Lennon went straight to the piano and smashed the keys with an almighty amount of volume, twice the speed of how they’d done it before, and said “This is it! Come on! Recording engineer Richard Lush on the final take of “Ob-La-Di, Ob-La-Da”

“Ob-La-Di, Ob-La-Da” was written by McCartney as a pastiche of ska music. The track took a surprising amount of time to complete, with McCartney demanding perfectionism that annoyed his colleagues. Jimmy Scott, a friend of McCartney, suggested the title and played bongos on the initial take. He demanded a cut of publishing when the song was released, but the song was credited to “Lennon–McCartney”. After working for three days on the backing track, the work was scrapped and replaced with a new recording. Lennon hated the song, calling it “granny music shit”, while engineer Richard Lush recalled that Starr disliked having to record the same backing track repetitively, and pinpoints this session as a key indication that the Beatles were going to break up. McCartney attempted to remake the backing track for a third time, but this was abandoned after a few takes and the second version was used as the final mix. The group, save for McCartney, had lost interest in the track by the end of recording, and refused to release it as a single. Marmalade recorded a version that became a number one hit.

McCartney recorded “Wild Honey Pie” on 20 August at the end of the session for “Mother Nature’s Son”. It is typical of the brief snippets of songs he recorded between takes during the album sessions.

“The Continuing Story of Bungalow Bill” was written by Lennon after an American visitor to Rishikesh left for a few weeks to hunt tigers. It was recorded as an audio vérité exercise, featuring vocal performances from almost everyone who happened to be in the studio at the time. Ono sings one line and co-sings another, while Chris Thomas played the Mellotron, including improvisations at the end of the track. The opening flamenco guitar flourish was a recording included in the Mellotron’s standard tape library.[106]

“While My Guitar Gently Weeps” was written by Harrison during a visit he made to his parents’ home in Cheshire. He first recorded the song as a solo performance, on acoustic guitar, on 25 July – a version that remained unreleased until Anthology 3. He was unhappy with the group’s first attempt to record the track, and so invited his friend Eric Clapton to come and play on it. Clapton was unsure about guesting on a Beatles record, but Harrison said the decision was “nothing to do with them. It’s my song.” Clapton’s solo was treated with automatic double tracking to attain the desired effect; he gave Harrison the guitar he used, which Harrison later named “Lucy”.[e]

“Happiness Is a Warm Gun” evolved out of several song fragments that Lennon compiled into one piece, having previewed two of the segments in his May 1968 demo. According to MacDonald, this approach was possibly inspired by the Incredible String Band’s songwriting. The basic backing track ran to 95 takes, due to the irregular time signatures and variations in style throughout the song. The final version consisted of the best halves of two takes edited together. Lennon later described the song as one of his favourites, while the rest of the band found the recording rejuvenating, as it forced them to re-hone their skills as a group playing together to get it right. Apple’s press officer Derek Taylor made an uncredited contribution to the song’s lyrics.

Side two [ edit ]

McCartney got the title of “Martha My Dear” from his Old English Sheepdog, but the lyrics are otherwise unrelated. The entire track is played by him backed with session musicians, and features no other Beatles. Martin composed a brass band arrangement for the track.

“I’m So Tired” was written in India when Lennon was having difficulty sleeping. It was recorded at the same session as “The Continuing Story of Bungalow Bill”. The lyrics make reference to Walter Raleigh, calling him a “stupid get” for introducing tobacco to Europe;[118][119] while the track ends with Lennon mumbling “Monsieur, monsieur, how about another one?” This became part of the Paul is Dead conspiracy theory, when fans claimed that when the track was reversed, they could hear “Paul is dead man, miss him, miss him, miss him”.

“Blackbird” features McCartney solo, accompanying himself on acoustic guitar. According to Lewisohn, the ticking in the background is a metronome, but Emerick recalls capturing the sound via a microphone placed beside McCartney’s shoes.[120] The birdsong on the track was taken from the Abbey Road sound effects collection, and was recorded on one of the first EMI portable tape recorders.

Harrison wrote “Piggies” as an attack on greed and materialism in modern society. His mother and Lennon helped him complete the lyrics. Thomas played harpsichord on the track, while Lennon supplied a tape loop of pigs grunting.

“Rocky Raccoon” evolved from a jam session with McCartney, Lennon and Donovan in Rishikesh. The song was taped in a single session, and was one of the tracks that Martin felt was “filler” and put on only because the album was a double.

“Don’t Pass Me By” was Starr’s first solo composition for the band; he had been toying with the idea of writing a self-reflective song for some time, possibly as far back as 1963. It went by the working titles of “Ringo’s Tune” and “This Is Some Friendly”. The basic track consisted of Starr drumming while McCartney played piano. Martin composed an orchestral introduction to the song but it was rejected as “too bizarre” and left off the album. Instead, Jack Fallon played a bluegrass fiddle part.[127]

McCartney wrote “Why Don’t We Do It in the Road?” in India after he saw two monkeys copulating in the street and wondered why humans were too civilised to do the same. He played all the instruments except drums, which were contributed by Starr. The simple lyric was very much in Lennon’s style, and Lennon was annoyed not to be asked to play on it. McCartney suggested it was “tit for tat” as he had not contributed to “Revolution 9”.

McCartney wrote and sang “I Will”, with Lennon and Starr accompanying on percussion. In between numerous takes, the three Beatles broke off to busk some other songs. A snippet of a track known as “Can You Take Me Back?” was put between “Cry Baby Cry” and “Revolution 9”, while recordings of Cilla Black’s hit “Step Inside Love” and a joke number, “Los Paranoias”, were released on Anthology 3.

“Julia” was the last track to be recorded for the album and features Lennon on solo acoustic guitar, which he played in a style similar to McCartney’s on “Blackbird”. This is the only Beatles song on which Lennon performs alone. It is a tribute to his mother, Julia Lennon, who was killed in 1958 in a road accident when Lennon was 17, and the lyrics deal with the loss of his mother and his relationship with Ono, the “ocean child” in the lyrics. Ono helped with the lyrics, but the song was still credited to Lennon-McCartney as expected.

Side three [ edit ]

According to McCartney, the authorship of “Birthday” was “50–50 John and me, made up on the spot and recorded all on the same evening”. He and Lennon were inspired to write the song after seeing the first UK showing of the rock ‘n’ roll film The Girl Can’t Help It on television, and sang the lead vocal in the style of the film’s musical star, Little Richard. After the Beatles taped the track, Ono and Pattie Harrison added backing vocals.

Lennon wrote “Yer Blues” in India. Despite meditating and the tranquil atmosphere, he still felt unhappy, as reflected in the lyrics.[134] The style was influenced by the British Blues Boom of 1968, which included Fleetwood Mac, Cream, the Jimi Hendrix Experience, Jeff Beck and Chicken Shack. The backing track was recorded in a small room next to the Studio 2 control room. Unusually for a Beatles recording, the four-track source tape was edited directly, resulting in an abrupt cut-off at 3’17” into the start of another take (which ran into the fadeout).[f]

McCartney wrote “Mother Nature’s Son” in India, and worked on it in isolation from the other members of the band. He performed the track solo alongside a Martin-scored brass arrangement.

“Everybody’s Got Something to Hide Except Me and My Monkey” evolved from a jam session and was originally untitled. The final mix was sped up by mixing the tape running at 43 hertz instead of the usual 50. Harrison claimed the title came from one of the Maharishi’s sayings (with “and my monkey” added later).

“Sexy Sadie” was written as “Maharishi” by Lennon shortly after he decided to leave Rishikesh. In a 1980 interview, Lennon acknowledged that the Maharishi was the inspiration for the song: “I just called him ‘Sexy Sadie’.”[136]

“Helter Skelter” was written by McCartney and was initially recorded in July as a blues number. The band performed the initial takes live and included long passages during which they jammed on their instruments. Because these takes were too long to practically fit on an LP, the song was shelved until September, when a new, shorter version was made. By all accounts, the session was chaotic, but nobody dared suggest to any of the Beatles that they were out of control. Harrison reportedly ran around the studio holding a flaming ashtray above his head, “doing an Arthur Brown”. The stereo version of the LP includes almost a minute more music than the mono, which culminates in Starr famously shouting “I’ve got blisters on my fingers!” Cult leader and mass murderer Charles Manson was unaware that the term helter skelter is British English for a spiral slide found on a playground or funfair, and assumed the track had something to do with hell. This was one of the tracks that led Manson to believe the album had coded messages referring to apocalyptic war, and led to his movement of the same name.

The final song on side three is Harrison’s “Long, Long, Long”, part of a chord progression he took from Bob Dylan’s “Sad Eyed Lady of the Lowlands”. MacDonald describes the song as Harrison’s “touching token of exhausted, relieved reconciliation with God” and considered it to be his “finest moment on The Beatles”. The recording session for the basic track was one of the longest the Beatles ever undertook, running from the afternoon of 7 October through the night until 7 am the next day. McCartney played Hammond organ on the track, and an “eerie rattling” effect at the end was created by a note causing a wine bottle on top of the organ’s Leslie speaker to resonate.

Side four [ edit ]

“Revolution 1” was the first track recorded for the album, with sessions for the backing track starting on 30 May. The initial takes were recorded as a possible single, but as the session progressed, the arrangement became slower, with more of a laid-back groove. The group ended the chosen take with a six-minute improvisation that had further overdubs added, before being cut to the length heard on the album. The brass arrangement was added later.

McCartney wrote “Honey Pie” as a pastiche of the 1920s’ flapper dance style. The opening section had the sound of an old 78 RPM record overdubbed while Martin arranged a saxophone and clarinet part in the same style. Lennon played the guitar solo on the track, but later said he hated the song, calling it “beyond redemption”.

“Savoy Truffle” was named after one of the types of chocolate found in a box of Mackintosh’s Good News, which Clapton enjoyed eating. The track featured a saxophone sextet arranged by Thomas, who also played keyboards. Harrison later said that Derek Taylor helped him finish the lyrics.

Lennon began writing “Cry Baby Cry” in late 1967 and the lyrics were partly derived from the tagline of an old television commercial. Martin played harmonium on the track.

“Revolution 9” evolved from the overdubs from the “Revolution 1” coda. Lennon, Harrison and Ono added further tape collages and spoken word extracts, in the style of Karlheinz Stockhausen. The track opens with an extract of a piano theme from a Royal Schools of Music examination tape, and climaxes with Ono saying “if you become naked”. Ono was heavily involved in the production, and advised Lennon on what tape loops to use. McCartney was out of the country at the time and did not contribute to the track, and was reportedly unhappy that it was included. He had led similar tape experiments such as “Carnival of Light” in January 1967. The track has attracted both interest and disapproval from fans and critics over the years.[145]

Lennon wrote “Good Night” as a lullaby for his son Julian, and wanted Starr to sing it. The early takes featured just Lennon on acoustic guitar and Starr singing. Martin scored an orchestral and choral arrangement that replaced the guitar in the final mix, and also played the celesta.

Singles [ edit ]

“Hey Jude” was recorded at the end of July 1968 during the sessions for The Beatles but was issued separately as a single nearly three months before the album’s release. This was the first release on Apple Records and ultimately the band’s most successful single in the US. The B-side, “Revolution”, was a different version of the album’s “Revolution 1”. Lennon wanted the original version of “Revolution” to be released as a single, but the other three Beatles objected that it was too slow. Instead, the single featured a new, faster version, with heavily distorted guitar and an electric piano solo by Nicky Hopkins.

The convention in the British music industry at the time was that singles and albums were distinct entities and should not duplicate songs.[g] But although no singles were taken from The Beatles in Britain or America, “Ob-La-Di, Ob-La-Da” backed with “While My Guitar Gently Weeps” was released in other markets. The single was a commercial success in Australia (where it spent five weeks at number one on the Go-Set chart),[149] Japan,[150] Austria[151] and Switzerland.[152]

Unreleased material [ edit ]

Some songs the Beatles were working on individually during this period were revisited for inclusion on their subsequent albums, while others were released on the band members’ solo albums. According to the bootlegged album of the demos made at Kinfauns, the latter of these two categories includes Lennon’s “Look at Me” and “Child of Nature” (eventually reworked as “Jealous Guy”); McCartney’s “Junk”; and Harrison’s “Not Guilty” and “Circles”. In addition, Harrison gave “Sour Milk Sea” to the singer Jackie Lomax, whose recording, produced by Harrison, was released in August 1968 as Lomax’s debut single on Apple Records. Lennon’s “Mean Mr. Mustard” and “Polythene Pam” were used in the medley on Abbey Road the next year.

The Lennon composition “What’s the New Mary Jane” was demoed at Kinfauns and recorded formally (by Lennon, Harrison and Ono) during the 1968 album sessions. McCartney taped demos of two compositions at Abbey Road – “Etcetera” and “The Long and Winding Road” – the last of which the Beatles recorded in 1969 on Let It Be. The Beatles versions of “Not Guilty” and “What’s the New Mary Jane” and a demo of “Junk” were released on Anthology 3.

“Revolution (Take 20)”, a previously uncirculated recording, surfaced in 2009 on a bootleg. This ten-minute take was later edited and overdubbed to create two separate tracks: “Revolution 1” and the avant-garde “Revolution 9”.[159]

Release [ edit ]

Packaging [ edit ]

The Beatles was issued on 22 November 1968 in Britain and three days later in the US. It was the third album to be released by Apple Records, following Harrison’s Wonderwall Music and Lennon and Ono’s Two Virgins. The record was referred to as “the White Album” immediately upon release.

Pop artist Richard Hamilton designed the record sleeve in collaboration with McCartney. Hamilton’s design was in stark contrast to Peter Blake’s vivid cover art for Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, and consisted of a plain white sleeve. The band’s name, in Helvetica,[164] was crookedly blind embossed slightly below the middle of the album’s right side.[165] Later vinyl record releases in the US showed the title in grey printed (rather than embossed) letters. Each copy of the record featured a unique stamped serial number, “to create”, in Hamilton’s words, “the ironic situation of a numbered edition of something like five million copies”. In 2008, an original pressing of the album with serial number 0000005 sold for £19,201 on eBay.[168] In 2015, Ringo Starr’s personal copy number 0000001 sold for a world record $790,000 at auction.[169]

The sleeve included a poster comprising a montage of photographs, with the lyrics of the songs on the back, and a set of four photographic portraits taken by John Kelly. The photographs for the poster were assembled by Hamilton and McCartney, and sorted them in a variety of ways over several days before arriving at the final result.

During production, the album had the working title of A Doll’s House. This was changed when the English progressive rock band Family released the similarly titled Music in a Doll’s House earlier that year.

Sales [ edit ]

In the UK, The Beatles debuted at number one on 7 December 1968[171] and spent seven weeks at the top of the UK charts (including the entire competitive Christmas season),[171] until it was replaced by the Seekers’ Best of the Seekers on 25 January 1969, dropping to number 2. However, the album returned to the top spot the following week, spending an eighth and final week at number 1.[172] The album was still high in the charts when the Beatles’ follow-up album, Yellow Submarine, was released, which reached number 3. In all, The Beatles spent 22 weeks on the UK charts, far fewer than the 149 weeks for Sgt. Pepper.[173] In September 2013 after the British Phonographic Industry changed their sales award rules, the album was declared as having gone platinum, meaning sales of at least 300,000 copies.[174]

In the US, the album achieved huge commercial success. Capitol Records sold over 3.3 million copies of The Beatles to stores within the first four days of the album’s release.[175] It debuted at number 11 on 14 December 1968,[176] jumped to number 2, and reached number 1 in its third week on 28 December,[177] spending a total of nine weeks at the top. In all, The Beatles spent 215 weeks on the Billboard 200.[178] The album has sold over 12 million copies in the US alone[179] and according to the Recording Industry Association of America, The Beatles is the Beatles’ most-certified album, at 24-times platinum.[180]

Critical reception [ edit ]

Contemporary reviews [ edit ]

On release, The Beatles gained highly favourable reviews from the majority of music critics. Others bemoaned its length or found that the music lacked the adventurous quality that had distinguished Sgt. Pepper. According to the author Ian Inglis: “Whether positive or negative, all assessments of The Beatles drew attention to its fragmentary style. However, while some complained about the lack of a coherent style, others recognized this as the album’s raison d’être.”

In The Observer, Tony Palmer wrote that “if there is still any doubt that Lennon and McCartney are the greatest songwriters since Schubert”, the album “should surely see the last vestiges of cultural snobbery and bourgeois prejudice swept away in a deluge of joyful music making”. Richard Goldstein of The New York Times considered the double album to be “a major success” and “far more imaginative” than Sgt. Pepper or Magical Mystery Tour, due to the band’s improved songwriting and their relying less on the studio tricks of those earlier works.[185] In The Sunday Times, Derek Jewell hailed it as “the best thing in pop since Sgt. Pepper” and concluded: “Musically, there is beauty, horror, surprise, chaos, order. And that is the world; and that is what The Beatles are on about. Created by, creating for, their age.”[186] Although he dismissed “Revolution 9” as a “pretentious” example of “idiot immaturity”, the NME’s Alan Smith declared “God Bless You, Beatles!” to the majority of the album.[187] Jann Wenner of Rolling Stone called it “the history and synthesis of Western music”, and the group’s best album yet.[188] Wenner contended that they were allowed to appropriate other styles and traditions into rock music because their ability and identity were “so strong that they make it uniquely theirs, and uniquely the Beatles. They are so good that they not only expand the idiom, but they are also able to penetrate it and take it further.”[188]

Among the less favourable critiques, Time magazine’s reviewer wrote that The Beatles showcased the “best abilities and worst tendencies” of the Beatles, as it is skilfully performed and sophisticated, but lacks a “sense of taste and purpose”.[189] William Mann of The Times opined that, in their over-reliance on pastiche and “private jokes”, Lennon and McCartney had ceased to progress as songwriters, yet he deemed the release to be “The most important musical event of the year” and acknowledged: “these 30 tracks contain plenty to be studied, enjoyed and gradually appreciated more fully in the coming months.”[186] In his review for The New York Times, Nik Cohn considered the album “boring beyond belief” and said that over half of its songs were “profound mediocrities”.[190] In a 1971 column, Robert Christgau of The Village Voice described the album as both “their most consistent and probably their worst”, and referred to its songs as a “pastiche of musical exercises”.[191] Nonetheless, he ranked it as the tenth best album of 1968 in his ballot for Jazz & Pop magazine’s annual critics poll.[192]

Retrospective assessments [ edit ]

In a 2003 appraisal of the album, for Mojo magazine, Ian MacDonald wrote that The Beatles regularly appears among the top 10 in critics’ “best albums of all time” lists, yet it was a work that he deemed “eccentric, highly diverse, and very variable [in] quality”.[202] Rob Sheffield, writing in The Rolling Stone Album Guide (2004), said that its songs ranged from the Beatles’ “sturdiest tunes since Revolver” to “self-indulgent filler”. He derided tracks including “Revolution 9” and “Helter Skelter”, but said that picking personal highlights was “part of the fun” for listeners. Writing for MusicHound in 1999, Guitar World editor Christopher Scapelliti described the album as “self-indulgent and at times unlistenable” but identified “While My Guitar Gently Weeps”, “Happiness Is a Warm Gun” and “Helter Skelter” as “fascinating standouts” that made it a worthwhile purchase.

According to Slant Magazine’s Eric Henderson, The Beatles is a rarity among the band’s recorded works, in that it “resists reflexive canonisation, which, along with society’s continued fragmentation, keeps the album fresh and surprising”.[201] In his review for AllMusic, Stephen Thomas Erlewine said that because of its wide variety of musical styles, the album can be “a frustratingly scattershot record or a singularly gripping musical experience, depending on your view”. He concludes: “None of it sounds like it was meant to share album space together, but somehow The Beatles creates its own style and sound through its mess.”[145]

Among reviews of the 2009 remastered album, Neil McCormick of The Daily Telegraph found that even its worst songs work within the context of such an eclectic and unconventional collection, which he rated “one of the greatest albums ever made”.[194] Writing for Paste, Mark Kemp said The Beatles had been wrongly described as “three solo works in one (plus a Ringo song)”, saying it “benefits from each member’s wildly different ideas” and offers “two of Harrison’s finest moments”.[204] In his review for The A.V. Club, Chuck Klosterman wrote that the album found the band at their best and rated it “almost beyond an A+”.[193]

In 2000, The Beatles was voted number 5 in the third edition of Colin Larkin’s All Time Top 1000 Albums. Three years later, Rolling Stone ranked it at number 10 on the magazine’s list of the 500 Greatest Albums of All Time,[205] a position it maintained in the 2012 revised list.[206] On the 40th anniversary of the album’s release, the Vatican newspaper L’Osservatore Romano wrote that it “remains a type of magical musical anthology: 30 songs you can go through and listen to at will, certain of finding some pearls that even today remain unparalleled”.[207] In 2011, Kerrang! placed the album at number 49 on a list of “The 50 Heaviest Albums Of All Time”. The magazine praised the guitar work in “Helter Skelter”.[208] The album was also included in the book 1001 Albums You Must Hear Before You Die.[209] In September 2020, Rolling Stone ranked The Beatles at number 29 on its new list of the “500 Greatest Albums of All Time”.[210] Based on such rankings, Acclaimed Music listed it as the number 13 album in the site’s all-time ranking.[211]

Giles Martin, son of George Martin and supervisor of the 2018 50th Anniversary remix, stated that, contrary to the prevailing view of The Beatles, he does not believe it was recorded by a band about to implode. He said he came to this conclusion after listening to all the demos and session tapes in preparation for the remix.[212][213][214]

Cultural responses [ edit ]

The release coincided with public condemnation of Lennon’s treatment of Cynthia, and of his and Ono’s joint projects, particularly Two Virgins. The British authorities similarly displayed a less tolerant attitude towards the Beatles, when London Drug Squad officers arrested Lennon and Ono in October 1968 for marijuana possession, a charge that he claimed was false.

Lyrical misinterpretations [ edit ]

The album’s lyrics progressed from being vague to open-ended and prone to misinterpretation of authorial intention, such as “Glass Onion” (e.g., “the walrus was Paul”) and “Piggies” (“what they need’s a damn good whacking”). In the case of “Back in the U.S.S.R.”, the words were interpreted by Christian evangelist David Noebel as further proof of the Beatles’ compliance in a Communist plot to brainwash American youth. According to MacDonald, the counterculture of the 1960s analysed The Beatles above and beyond all of the band’s previous releases. Lennon’s lyrics on “Revolution 1” were misinterpreted with messages he did not intend. In the album version, he advises those who “talk about destruction” to “count me out”. Lennon then follows the sung word “out” with the spoken word “in”. At the time of the album’s release – which followed, chronologically, the up-tempo single version of the song, “Revolution” – that single word “in” was taken by the radical political left as Lennon’s endorsement of politically motivated violence, which followed the May 1968 Paris riots. However, the album version was recorded first.[h]

Charles Manson first heard the album not long after it was released. Manson may have found hidden meanings in songs from earlier Beatles albums, but, according to Vincent Bugliosi in The Beatles Manson allegedly interpreted prophetic significance in several of the songs, including “Blackbird”, “Piggies” (particularly the line “what they need’s a damn good whacking”), “Helter Skelter”, “Revolution 1” and “Revolution 9”, and interpreted the lyrics as a sign of imminent violence or war. He and other members and associates of the Manson family repeatedly listened to it, and he allegedly told them that it was an apocalyptic message predicting an uprising of oppressed races, drawing parallels with chapter 9 of the Book of Revelation.

New Left criticism [ edit ]

Further to the betrayal they had felt at Lennon’s non-activist stance in “Revolution”, New Left commentators condemned The Beatles for its failure to offer a political agenda. The Beatles themselves were accused of using eclecticism and pastiche as a means of avoiding important issues in the turbulent political and social climate. Jon Landau, writing for the Liberation News Service, argued that, particularly in “Piggies” and “Rocky Raccoon”, the band had adopted parody because they were “afraid of confronting reality” and “the urgencies of the moment”. Like Landau, many writers among the New Left considered the album outdated and irrelevant; instead, they heralded the Rolling Stones’ concurrent release, Beggars Banquet, as what Lennon biographer Jon Wiener terms “the ‘strong solution,’ a musical turning outward, toward the political and social battles of the day”.

Popular music and postmodernism [ edit ]

Sociologists Michael Katovich and Wesley Longhofer write that the album’s release created “a collective appreciation of it as a ‘state-of-the-art’ rendition of the current pop, rock, and folk-rock sounds”. The majority of historians categorise The Beatles as postmodern, emphasising aesthetic and stylistic features of the album;[i] Inglis, for example, lists bricolage, fragmentation, pastiche, parody, reflexivity, plurality, irony, exaggeration, anti-representation and “meta-art”, and says that it “has been designated as popular music’s first postmodern album”. Authors such as Fredric Jameson, Andrew Goodwin and Kenneth Womack instead situate all of the Beatles’ work within a modernist stance, based either on their “artificiality” or their ideological stance of progress through love and peace. Scapelliti cites The Beatles as the source of “the freeform nihilism echoed … in the punk and alternative music genres”. In his introduction to Rolling Stone’s list of the “100 Greatest Beatles Songs”, Elvis Costello comments on the band’s pervasive influence into the 21st century and concludes: “The scope and license of the White Album has permitted everyone from OutKast to Radiohead to Green Day to Joanna Newsom to roll their picture out on a broader, bolder canvas.”[233]

In early 2013, the Recess Gallery in New York City’s SoHo neighbourhood presented We Buy White Albums, an installation by artist Rutherford Chang. The piece was in the form of a record store in which nothing but original pressings of the LP was on display.[234] Chang created a recording in which the sounds of one hundred copies of side one of the LP were overlaid.[235]

Reissues [ edit ]

Tape versions of the album did not feature a white cover or the numbering system. Instead, cassette and 8-track versions (issued on two cassettes/cartridges in early 1969) contained cover artwork that featured high contrast black and white (with no grey) versions of the four Kelly photographs. These two-tape releases were both contained in black outer cardboard slipcase covers embossed with the words The Beatles and the outline of an apple in gold print.[236] The songs on the cassette version of The Beatles[237] are sequenced differently from the album, in order to equalise the lengths of the tape sides.[238] Two reel-to-reel tape releases of the album were issued, both using the monochrome Kelly artwork. The first, issued by Apple/EMI in early 1969,[239][240] packaged the entire double-LP on a single tape, with the songs in the same running order as on the LPs. The second release, licensed by Ampex from EMI in early 1970 after the latter ceased manufacture of commercial reel-to-reel tapes, was issued as two separate volumes,[241][242] and sequenced the songs in the same manner as on the cassette version. The Ampex reel tape version of The Beatles has become desirable to collectors, as it contains edits on eight tracks not available elsewhere.[j]

During 1978 and 1979, for the album’s tenth anniversary, EMI reissued the album pressed on limited edition white vinyl in several countries.[244][245] In 1981, Mobile Fidelity Sound Lab (MFSL) issued a unique half-speed master variation of the album using the sound from the original master recording. The discs were pressed on high-quality virgin vinyl.[246]

The album was reissued, along with the rest of the Beatles catalogue, on compact disc in 1987.[247] Unlike other Beatles CDs in this reissue campaign, the discs for The Beatles featured solid black-on-white labels instead of the then-conventional black-on-transparent, and releases that packaged each disc into a separate jewel case (rather than a multi-disc “fatbox”) sported white media trays rather than the typical dark gray. Like the original vinyl pressings, these CD copies also featured individually stamped numbers on the album’s front cover (in this case on the cover of the booklet for the first disc). It was reissued again on CD in 1998 as part of a 30th anniversary series for EMI, featuring a scaled-down replication of the original artwork, including the top-loader gatefold sleeve. This was part of a reissue series from EMI that included albums from other artists such as the Rolling Stones and Roxy Music.[248] It was reissued again in 2009 in a new remastered edition.[249]

A remixed and expanded edition of the album was released in 2018 to celebrate its 50th anniversary.

Track listing [ edit ]

All tracks written by Lennon–McCartney, except where noted. Lead singer credits per Castleman and Podrazik’s 1976 book All Together Now.

Original release [ edit ]

Personnel [ edit ]

The Beatles

Guest musicians

Yoko Ono – backing vocals, lead vocals and handclaps on “The Continuing Story of Bungalow Bill”, backing vocals on “Birthday”, speech, tapes and sound effects on “Revolution 9”

Mal Evans – backing vocals and handclaps on “Dear Prudence”, handclaps on “Birthday”, trumpet on “Helter Skelter”

Eric Clapton – lead guitar on “While My Guitar Gently Weeps”

Jack Fallon – violin on “Don’t Pass Me By”

Pattie Harrison – backing vocals on “Birthday”

Jackie Lomax – backing vocals and handclaps on “Dear Prudence”

John McCartney – backing vocals and handclaps on “Dear Prudence”

Maureen Starkey – backing vocals on “The Continuing Story of Bungalow Bill”

Session musicians

Production

Charts [ edit ]

Weekly charts [ edit ]

Certifications and sales [ edit ]

BPI certification awarded only for sales since 1994.[323]

Release history [ edit ]

Release history for The Beatles Country Date Label Format Catalogue number United Kingdom 22 November 1968 Apple (Parlophone) LP PMC 7067/8 (mono) /PCS 7067/8 (stereo) United States 25 November 1968 Apple, Capitol LP SWBO-101 (stereo) Worldwide reissue 24 August 1987 Apple, EMI CD CDP 7 46443 8[326] United Kingdom 23 November 1998 Apple CD (30th Anniversary numbered limited edition) 4 96895 2[327] Japan 21 January 2004 Toshiba-EMI Remastered LP TOJP 60139/40[328] Worldwide reissue 9 September 2009 Apple Remastered CD 3 82466 2[329] Worldwide reissue 13 November 2012 Apple Remastered LP 3824661[330] Worldwide reissue 9 September 2014 Apple Remastered Mono LP 734535[95] Worldwide reissue 9 November 2018 Apple, Universal Music Group International Remixed 4xLP / 2xLP / 3xCD / 6xCD+Blu-ray box set 6757201, 6769686, 6757133, 6757195[331]

See also [ edit ]

References [ edit ]

Footnotes

Citations

Sources

Further reading

The Beatles Việt Nam © 2022: The Beatles

Album: The Beatles / White Album

Số ca khúc: 30

Xuất Bản: 22/11/1968

Thông Tin: Sau ba tháng khi tung ra đĩa đơn “Hey Jude/ Revolution” và hơn 18 tháng khi album Sgt. Pepper Lonely Heart’s Club Band ra đời, Beatles làm dịu cơn khát của người hâm mộ bằng một album đôi với bìa đĩa màu trắng tuyền với hơn 94 phút âm nhạc. Hầu hết các ca khúc trong album này đều được nhóm sang tác trong thời gian ở Rishikesh, Ấn Độ để học khoá tham thiền của thiền sư Maharishi Maheshi Yogi. Ước tính có hơn 40 ca khúc được sang tác trong thời gian đó, và 23 bài được sử dụng cho White Album. Nhiều bài như “Something”, “Long and Winding Road”, “Polythene Pam”, “Mean Mr. Mustard” xuất hiện trong album Abbey Road. “Child of Nature”, “Look at Me” của John, “Teddy Boy” và “Junk” của Paul, “Circles” và “Not Guilty” của George sau này đều được các thành viên thu âm trong những album solo của mình khi Beatles tan rã. Những bản thu mộc bằng guitar của những ca khúc nói trên sau này được tổng hợp trong album “Anthology” cùng với những bài hát ko được phát hành của nhóm.

Tải Album:

Mật khẩu: www.thebeatles.vn

Được sự đón nhận nồng nhiệt của các fan và những lời đánh giá tốt từ phía các nhà phê bình do sự đa dạng về mặt âm nhạc, album the Beatles hay còn được biết đến với cái tên album trắng lại là cột mốc đánh dấu cho sự tan rã của nhóm. Trước hết, lí do Beatles cho ra đời một album đôi là vì nhóm muốn nhanh chóng kết thúc hợp đồng với hang NME để có thể theo đuổi sự nghiệp riêng.Trước khi White Album được phát hành, George đã phát hành album soundtrack của bộ phimcòn John thì cùng với Yoko cũng cho ra một album mang tính thử nghiệm với bìa đĩa chụp hai người trong tư thế 100% khỏa thận –. Thứ hai, không khí khi thu album rất căng thẳng giữa các thành viên với nhau nhất là việc Paul càng ngày càng lấn lướt các thành viên khác. George và Ringo thường xuyên than phiền rằng Paul đã sử dụng mình như những nhạc công phòng thu không hơn không kém. George Harrison phát biểu:. Còn Ringo thường đến phòng thu chỉ để chơi bài vớivà. Thậm chí, phần đệm trống của Ringo trong các bài hát phần lớn đều được Paul thu lại khi mọi người ra về. Sau một thời gian giả vờ “”, Ringo đã bỏ phòng thu ra về giữa một lần thu âm do không chịu được sự can thiệp quá đáng của Paul. Anh ở lì ở nhà suốt tuần lễ và nói vớirằng nhóm Beatles không cần mình nữa. Để cố gắng xoá đi những bất hoà, John và Paul đã viết thư xin lỗi, gọi Ringo là tay trống giỏi nhất thế giới và phủ đầy hoa tươi lên dàn trống của anh ngày Ringo trở lại phòng thu. Cũng trong thời gian đó,, kĩ sư thu âm của nhóm, người đóng góp không ít cho những thành công của các abum trước, cũng nói lời chia tay.Một điều quan trọng nữa gây nên sự bất đồng sâu sắc trong nội bộ Beatles là sự xuất hiện thường trực của nhân vật mà ai cũng ghét, Yoko Ono. Sau khi đã chiếm được John, người đàn bà Nhật này luôn cặp kè với anh như hình với bong mọi lúc mọi nơi, thậm chí cả khi John đi vào nhà vệ sinh. Cho đến thời điểm trước khi Yoko xuất hiện, nhóm Beatles có một qui luật bất thành văn là không để cho bạn gái hoặc vợ vào phòng thu khi nhóm đang làm việc vì sợ mất tập trung. Giờ thì John phá lệ bằng cách để Yoko mang cả giường ngủ vào trong studio khiến các con bọ khác cảm thấy vô cùng chướng tai gai mắt. Nhiễu sự hơn, Yoko luôn cho mình cái quyền góp ý phê bình cách chơi của mỗi người trong khi mình không hiểu gì lắm về nhạc rock. George và Paul không hề giấu giếm sự hằn học của mình đối với Yoko và luôn tìm cách để bày tỏ sự bất mãn đó bất cứ khi nào có thể. Ringo mặc dù nhũn nhặn hơn nhưng cuối cùng cũng không chịu được. Anh đến gặp John trực tiếp và hỏi thẳng rằng có nhất thiết phải mang Yoko vào phòng thu không. Đáp lại, John chỉ trả lời gọn lỏn:. Mối bất hoà giữa các thành viên càng rõ nét khi nhóm tự ý mời những nhạc sĩ khác vào thu âm cho ca khúc của mình mà không thong qua các thành viên trong nhóm. Nhiều bài hát trong album được Paul, John và George thu âm một mình mà không có sự giúp đỡ của những người còn lại.Được thu âm từ ngày 30/5/68 đến ngày 14/10/68, album trắng là album mất nhiều thời gian thu âm nhất của Beatles. Trung bình mỗi bài hát mất khoảng 30 tiếng đồng hồ thu âm và mix. Trong thời gian thu âm, ông George Martin đi nghỉ mát ba tháng, do đó phần lớn các bài hát được giao cho trợ lí của ông làphối. Ông Martin thấy việc cho ra đời một album đôi là khá phiêu lưu vì theo ông một số bài trong album không đủ chất lương. Ông tìm mọi cách để thuyết phục John và Paul chọn lại những bài hát thực sự đủ tiêu chuẩn để cho album một album đơn nhưng bị từ chối. Nhưng cũng vì như thế mà người nghe được thưởng thức tài năng của Beatles một cách trọn vẹn hơn. Mặc dù ít tính thử nghiệm và không nhất quán bằnghay, albumthể hiện được tính đa dạng về thể loại. Những người thích thể loại rock nặng sẽ được thoả mãn với, còn với những người thích những bản ballad acoustic guitar nhẹ nhàng thì lại tìm thấy được những bài theo đúng gu của mình nhưvà. Nhúng nhảy một chút với phong cách reggae vùng Caribean? Saynào! Nhạc pop kiểu thập niên 40?là thích hợp nhất. Muốn có tí thời gian để suy gẫm về thế sự hay nội tâm? Đã cóChâm biếm và đùa vui cho bớt căng thẳng ? Nghevànhé! Còn như ai thích những bản psychedelic kiểu hơi ‘điên điên” đúng chất của John thì đã có. Điên năng hơn?vàhi vọng sẽ đáp ứng được nhu cầu của bạn. Fan của thể loại electric blues thì không thể bỏ qua ca khúc bất hủcủa George với tiếng đàn trên cả tuyệt vời củavà, một bài blues “sầu thảm và đen tối” của John. Muốn nghe country thì chọnvà, một sáng tác hiếm hoi của Ringo. Và sau khi đã thoả mãn với khu vừơn âm nhạc đầy màu sắc này rồi thì hãy để Ringo ru bạn ngủ với một “” thật thanh thoát.Ý tưởng về một bìa đĩa trắng tinh là của nghê sĩ. Theo ông nhóm nên đánh số thứ tự cho những album phát hành đầu tiên để mọi người sưu tập như một tác phẩm nghê thuật kiểu avant-garde. Paul tiến xa hơn một bước, muốn tổ chức một cuộc xổ số qua những album nhưng sau đó lại rút lại ý kiến trên vì anh cho rằng làm như vậy “thưong mại” quá. Bên trong bìa đĩa là hình bốn thành viên chụp riêng, một tờ poster khổ lớn với lời của các bài hát và những bức hình nhỏ chụp các thành viên Beatles. Đây cũng là lần đầu tiên nhóm Beatles xuất hiện trên hình theo từng cá nhân chứ không chụp chung với nhau.vàđược giao nhiệm vụ chọn hình còn việc sắp xếp thì giao cho. Không biết vô tình hay cố ý mà trong phần hình ảnh có cả một tấm hình John hoàn toàn nude ngồi nghe điện thoại với Yoko nằm bên. Điều này diễn ra khi sự cố về bìa đĩa Two Virgins còn chưa lắng xuống đã tạo nên một scandal nho nhỏ.Được phát hành ở Anh ngày 22/11/68, album lên hạng nhất năm ngày sau đó và đứng tại vị trí này 9 tuần liên tiếp. Tại Mỹ, album đã được đặt hang trước gần 2 triệu bảng trước ngày phát hành. Cũng trụ hạng nhất suốt chin tuần, album bán được trên 4 triệu bản chỉ trong tháng đầu tiên phát hành. Đến năm 1970, con số bán ra lên đến 6,5 triêu bản khiến album này trở thành album đôi có số lượng phát hành cao nhất trong thập niên 60. Năm 2003,xếp album Trắng hạng 10 trong số 500 album vĩ đại nhất mọi thời đại.

Amazon.com

Enter the characters you see below

Sorry, we just need to make sure you’re not a robot. For best results, please make sure your browser is accepting cookies.

The Beatles (The White Album) by The Beatles

Beneath the white-on-white cover art, “The White Album” is an eclectic, 30-track album of largely stripped-down material, originally spread across two vinyl records. The album was a stark contrast to Sgt. Pepper in every aspect—from the cover art to the sounds within. The sheer breadth of material as well as the mixture of the loud and the soft is part of what makes “The White Album” so surprising. The heavy sounds of “Helter Skelter” and “Yer Blues” juxtapose with the gentle beauty of “Long, Long, Long” and “Julia.” The cacophony of “Revolution 9” is followed by the orchestral lullaby of “Good Night.” The album’s extended length gave the band room in which they could explore all of their musical influences and multiple forms of popular music, while creating revolutionary sounds in the studio.

키워드에 대한 정보 beatles white album

다음은 Bing에서 beatles white album 주제에 대한 검색 결과입니다. 필요한 경우 더 읽을 수 있습니다.

이 기사는 인터넷의 다양한 출처에서 편집되었습니다. 이 기사가 유용했기를 바랍니다. 이 기사가 유용하다고 생각되면 공유하십시오. 매우 감사합니다!

사람들이 주제에 대해 자주 검색하는 키워드 Best The Beatles Songs Collection – The Beatles Greatest Hits Full Album 2021

  • the beatles
  • the beatles greatest hits
  • best the beatles songs
  • best the beatles songs collection
  • the beatles best songs
  • the best of the beatles
  • the beatles best hits
  • the beatles top songs
  • the beatles top hits
  • the beatles full album
  • the beatles album
  • the beatles greatest hits full album
  • the beatles songs
  • the beatles collection
  • beatles
  • best songs the beatles

Best #The #Beatles #Songs #Collection #- #The #Beatles #Greatest #Hits #Full #Album #2021


YouTube에서 beatles white album 주제의 다른 동영상 보기

주제에 대한 기사를 시청해 주셔서 감사합니다 Best The Beatles Songs Collection – The Beatles Greatest Hits Full Album 2021 | beatles white album, 이 기사가 유용하다고 생각되면 공유하십시오, 매우 감사합니다.

See also  At&T Near Me | Toca Life World - Cherry Sucks At Gaming??!! 13739 명이 이 답변을 좋아했습니다

Leave a Comment